Sider

mandag den 16. juni 2014

I haven hele tiden

Siden sidste indlæg - er jeg som man kan læse på Mio m.m. blevet den glade ejer af have nr. 27D i haveforeningen Enghaven i Allerød. Jeg fik lov at overtage den i oktober/november sidste år - og siden da har jeg haft have på hjernen. Der er blevet rydtet ud i skuret (et kæmpe læs blev kørt på genbrugspladsen), de gamle bede blev fræset, og der blev luget ud og rydtet op i brombærrene, og lagt en god bunke flis i skellet ind til syd naboen.

Jeg vil egentlig bare uploade billeder idag, desværre er nogle af de fotos jeg tog i efteråret og det helt tidlige forår gået tabt - da min telefon gik i u-du, men man kan alligevel se den forandring som er sket.

Haven er delt i 3 - en del med skur, terrasse og græsplæne (hvor i jeg i efteråret satte et filipa æbletræ), én del med grønsagsbede, 5 årigt sædskifte og bede med bær, blåbær/tranebær, efterårshindbær - gule og røde, 2 kommende aspargesbede -som pt står med grøngødning og 2 kommende jordbærbede som ind til der kommer udløbere til også står med grøngødning. Den sidste del er planlagt til at være bær-, snitte- og krydderurtebede.

Her har jeg lige plantet mine barrodshindbær - Fall Gold - en gang i slut marts

Her ses lidt mere af det jeg kalder grønsags- og bær-haven - det er bare jord, som sagt fik jeg det fræset i efteråret.


Her er en bid af mit lille bed fra sidste år - og den nye indhegning - vi er stadig i marts måned

 Så er de første kartofler lagt - vi er nu midt i april

 Bede og stier er nu fast lagt i grønsags- og bærhaven
 Her er blevet fjernet en masse gyldenris og en ukendt rose er blevet beskåret. Jeg tænker på at det skal være et 'cottage' bed med stauder og toårige her op ad skuret. 
Jeg har siden da plantet en stikkelsbærkiwi i hvert hjørne af skuret, som skal kravle op og give kiwier. Rema har vist sig at være en guldgrube til at finde planter af forskellig art. Nu må vi se hvad de bliver til 39,- stykket er jo en slik!
1. maj - et nyluget jordbærbed og bede på vej både til højre og venstre. 
I bedet øverst til venstre står et lille nyplantet 'rød ananas' - og tænk det blomstrede så fint og der er nu små æbler på størrelse med stikkelsbær - det havde jeg godt nok ikke regnet med, da jeg købte træet som barrod for bare 98, på tilbud!!

 Det begynder at ligne noget! 


Her er jeg ved at etablere en græssti og den er siden 1. maj, ved at være godt på vej

 Mit snittebed, med nyplantede pæoner og georginer, som naboen forærede mig
 Vi er nu d. 3/5 og der er udsigt til nattefrost - så for første gang har jeg anskaffet mig fiberdug til at beskytte mine jordbærblomster - nu her i juni kan jeg sige at frosten ikke skadede mine potentielle bær!!

 Her kan man se hvordan de 2 bede  - snittebedet og bærbedet med æbletræet hænger godt sammen og giver 'øjet ro' - og det er nok meget godt, for alt andet er mere forvirrende og med tilfældighedernes kaotiske spil...


 Bedet og stien rundt om huset/skuret er ved at tage form

Brombærrene har fået et par ekstra støttepæle og snor at læne sig op ad.


I de sidste mange solfyldte dage har jeg bare nydt at gå og luge, nyde det skønne sommervejr og lytte til bier summe - og masser af fuglesang. Der er mange vilde naturoplevelser at få, hvis man står tidligt op. I det tidlige forår huserede især fasaner og en lille flok på 3 kæmpe store zika-hjorte lige ved siden af i det lille skovbryn. Og bare for 2 dage siden hoppede en hare stille og roligt forbi mig på stien, vi var vel 1½ meter fra hindanden. Så længe dyrene ikke æder mine afgrøder - er de skønne at have tæt på! Og alt det kun 5 min på cykel fra vores lille rækkehus - det er bare i orden!

Nedenfor ses hvordan haven så ud i går eftermiddags - solfyldt og lun - det rene paradis. Der blev luget, og vandet og også tid til en lur på tæppet efter stor søndagsfrokost hos svogrene.

Morgenfruerne nederst til venstre er på nippet til at springe ud. Gladiolus er godt på vej - mens ærteblomsterne fra Rema - har det lidt hårdt. Mon ikke de kommer? 





 Da de små forkultiverede pyntegræskar blev plantet ud, vidste jeg ikke at der var stauder tilbage efter fræsningen som ville kæmpe for at komme op. Den bagerste lille plante er sat lige oven i en pæon. De må selv kæmpe kampen om at overleve. Jeg gætter på de begge klarer det - og så skal pæonen plantes over i snittebedet, til efteråret!
 Der er godt gang i brombærrene. Jeg håber på en stor høst, og vander flittigt.


 Ja - der er en del ukrudt - men jeg synes faktisk det går rigtig godt, i betragtning af havens størrelse. Jeg lægger brunt jordække, nu når bedene er lugede - og håber at der bliver lidt mindre arbejde til næste år. Der er gået meget tid i år med at etablere bede osv. Jeg påtænker at lave stier med flis henad vejen. Grønt og brunt jorddække må blive mine venner!


Det kommende krydderurtebed, står pt med grøngødning, og en kant af purløg - mangler stadig at kante et af bedene - men venter på regn, før det giver mening. 

Lad os se om der bliver mere tid til at blogge - jeg skifter snart job - så mit gæt er, at kommer der regnvejrsdage, og der ikke er mulighed for at gå i haven - ja så kan det være der bliver tid. Haven må ikke være stress-faktor - men til lyst den skal være til nydelse, havedrømme - og måske en lidt øm krop...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar