Sider

torsdag den 21. april 2011

Sommer i april!

Sol og diset og 22 grader!

Efter en skøn dag i naturen og i haven er det blevet tid til at skrive havedagbog - nu i digital version. Farvel til kinabøgerne, og ind med masser af fotos!

Det er første gang i år jeg skriver i dagbogen, relativt sent i forhold til de tidligere år. Og det er også ret få sider jeg skrev sidste år. For vi fik jo hund! Blomsterglade skønne Mio - 1 år d. 10/4.
Og hvad han ikke har lavet af ravage i min lille have, er ikke småting. Det nye haveprojekt er derfor at gøre haven hundesikker og hunden 'have-mild'.

Han har gravet huller, gnavet i rhododenron og hortensia - mine hosta og (purpur-)solhat er væk - ædt op

Dertil har det været en utrolig lang og hård vinter, så Kong Vinter har også gjort sit. Den første sne faldt i slutningen af november og blev liggende dyb og hvid omtrent til det blev vinterferie. Det har taget hårdt på stauderne, alle mine fine katteurt er væk (som jeg egenhændig har sået i vindueskarmen...) enkelte Rose Clair, storkenæb er døde (der var dog lidt liv i en enkelt, som jeg troede var død, så jeg idag)

Men roserne står der endnu - de bliver ikke spist, og har klaret frosten fint. Og da jeg elsker roser, vil jeg plante flere!! Planen er derfor at flytte haveskuret (skal lige males først), så det står op ad den sydvendte hæk. Der skal så plantes 3 historiske / engelske roser, der hvor jeg ellers havde drømt om rhodo'er. Men hvis de er Mios livret, må jeg hellere droppe det.

Mit rosenbed er nu blevet indhegnet af et rustikt troldpilehegn (fra da jeg stynede pilen). Jeg synes egentligt at det ser OK ud - det er sådan lidt gennemsigtigt. Det er for at holde dyrene ude - dog nærer jeg ingen illusioner, hvad det angår. Kommer én af naboens tre katte i synsvinkel, vil de 2 kræ gøre alt for at få fat i den - men måske kan stakittet mindske skaderne en del.

                               
 Her ses de 2 tilsyneladende uskyldige kræ'r, men Trille står på lur...

Jeg har klippet roserne idag. Buketrosen Chrystal Palace fik en styg omgang med saksen, mens the Pilgrim og de historiske roser blev studset noget mere moderat.

Da vi langt om længe skal have ordnet tagrenden og malet altanrækværket står klatrerosen Sympathie til en hård beskæring. Er gået igang, men det blev simpelthen for varmt. Vi må være 2 om det i morgen, når der er skygge! Og så gælder det om at få håndværkerne til at komme inden det hele gror op igen!

  

Ellers står det hele og strutter med sprøde tulipanknopper og grønne spirer og blade på vej. Idag alene er hækken blevet meget mere grøn!!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar