Sider

mandag den 25. april 2011

Påskedage i haven

Sol, sommerstemning, ca. 20 grader.

De sidste dage af ferien, har været hygge i haven og forskellige projekter.

Her spiser jeg frokost, på bænken, med selskab... 

De indkøbte potter er blevet plantet:
Det hvidgule bed er blevet hegnet ind med de sidste pilekviste, og samtidig gjort lidt bredere:


Her er jeg færdig med at flette, jeg kunne godt have brugt mere pil,
 men det må vente til næste styning:



Jeg har flyttet de små buksbum fra dette bed, rykket dagliljen længere frem, sat lavendelblå ærteblomster, ved foden af tripoden, og plantet den velduftende primula. 

Buksbum er nu plantet på række, som kant til skovbundsbedet. De skal med tiden alle klippes som kugler, den største står bagerest, den mindste forrest. Hensigten er at skabe en illusion om dybde. Een af buskene er hvidbroget, meningen er at det skal se ud som om der falder en solstråle netop der. Jeg fandt nogle gamle græsfrø i haveskuret, dem har jeg smidt på havegangen mod lågen, så ser vi om det bliver til noget. Der er kommet en del mere sol i haven, efter vi klippede hækken ned, og med haveskuret det nye sted, er der en del mere lys og luft. Under plantningen af buksbum, måtte jeg flytte 2 kærmindesøster, et par påskeliljer og en del vintergækker - nogle er blevet delt og sat i det blandede bed ved piletræet. Det var et større arbejde, men jeg holdt en del pauser undervejs. Rhododendronen er gravet op, det var et trist farvel. Nu er der så et lidt rodet skovbundsbed, som venter på at blive fikset lidt op: Claire Austin, og pinseliljer er på huskelisten ind til videre.

Her er min nyplantede buksbum 'hæk':


Nu jeg ser billederne, kan jeg se, at den lille 'tot' vintergækker her i forgrunden,
 skal have et nyt sted at bo...


Jeg skal læse lidt på hvordan og hvornår jeg skal klippe buksbum, måske skal en særlig saks anskaffes til formålet.

Der er ellers sket meget i de sidste dage, hækken er blevet grønnere, tulipanerne er snart alle i fuldt flor, det tidlige hold er allerede afblomstret. Her er de lyserøde store tulipaner netop kommet i blomst. Jeg vil flytte 3-5 stk. efter blomstring, så der også kommer  3 grupper.


Og her er de nye røde jeg satte sidste efterår:



Det fortabte fodboldbarn, hjemvendt fra Soccercamp.dk, der hygges med påskeæg:



Til påskemiddagen servedes lam i dild, hmm...


 Og den blev indtaget i solen, på terrassen:





Og sidst, men ikke mindst flueskabet, som Tobias har lavet til mig:



2 kommentarer:

  1. Hej og velkommen i haveblogland. Det er så dejligt at man kan beskrive sin have både til egen fornøjelse og til glæde for andre. Her bliver ens blogvenner aldring træt af at høre om planer for haven eller se på de dejlige blomster man lige må vise frem.
    Forårs-hilser fra Berit

    SvarSlet
  2. Hej Berit, tak og hvor hyggeligt med en kommentar! Sig mig engang, hvordan fandt du mig? Denne blog kan jo næsten ikke være nyere :-o
    Jeg har snart blogget et års tid om min nye hund, som er min anden store interesse. Men de der hundeejere er altså ikke helt oppe på beatet, hvad 'blogning' angår, i hvert fald ikke herhjemme i DK.
    Det kan jeg tilgengæld se at havebloggerne er. Jeg er slet ikke kommet i gang med at udforske de andre blogs rigtigt endnu. Venter på regn eller en kedelig fodbold aften i tv ;-)
    Vi blogges ved
    Med blomsterhilsen
    Isabelle

    SvarSlet