Sider

lørdag den 11. juni 2011

Sol, sommer og masser af blomster

Så er alle pæoner i udspring! Og selvom overskriften fortæller om sol, ja så har der også været en hel del nedbør. Men vi har dog ikke været så hårdt ramt - af syndflod.
Meget havearbejde er det ikke blevet til, bare lidt græsslåning, og billederne nedenfor, skal bare vise lidt af alt det jeg bare NYDER i disse dage.

Her er en rigtig overraskelse, nemlig en enkelt pæon.
Jeg har ikke set den i blomst før, og troede det var en dobbelt. Den er købt i Netto, og som jeg husker det, vidste jeg kun at den var lyserød, da jeg købte den. Det er skønt med den slags smukke overraskelser, for jeg havde aldrig valgt den ud, hvis jeg havde vist den ikke var dobbelt... Og nu elsker jeg den naturligvis, der er 2 blomster.





 

Her  er min duftende hvide pæon, forneden står løvefod, foroven uægte jasmin - og ved siden af den gule engelske rose The Pilgrim, den er fortsat i knop


Den uægte jasmin - for bare et par dage siden - nu er den i fuld blomst - og hænger over pæonen. Og så udsender den, den mest vidunderlige kraftige duft at skovjordbær. Har nydt et par timer i liggestolen, under den i dag!


Roseclaire er også godt med, den bedste mest taknemmelige storkenæb - den pynter rundt om Rose de Recht og Comte de Chambord:


 Her den første udsprungne blomst på Comte de Chambord - det ser desværre ud til at mange af knopperne går i sig selv igen. Jeg håber det er forbigående...


Rose de Recht. Den blomstrer det bedste den har lært og det ser bare helt ud som planlagt, omringet af pæoner og den lyse rose ovenfor.

Og så havens stolthed i disse dage: min lyserøde pæon, købt som en lille knold i en plastikpose i Kvickly for ca. 5 år siden - den har aldrig været større og flottere, og blomsterne ligner små kålhoveder. Jeg elsker bare pæoner - og det ser ud til at de faktisk stortrives i min lille have. Det kan godt være at blomstringstiden ikke er lang. men jeg tror, jeg skal have flere alligevel. Bliver de bundet godt op, er der ikke meget pasning i dem. Og bare det at gå og se planten og knopperne udvikle sig - det er en lige så stor fornøjelse som at nyde selve blomstringen. Og så passer det med at de går i blomst før vi tager på ferie, så vi ikke misser den overdådige blomstring!

Her er den første udsprungne knop på vores trofaste Sympathie rose. Den er blevet groft beskåret i år, men strutter med masser af knopper. På mystisk vis har netop denne blomst besluttet sig for at hænge nedad. Det ser lidt sært ud, men smuk er den ikke desdo mindre


Her er fotos taget her i eftermiddag af rosenbedet:


Hvid pæon med lidt jasmin i baggrunden, et væld af dufte:

Her er The Pilgrim, der er tonsvis af knopper - og vi er hjemme i år til nyde blomsterne, der starter mørkegule og ender med at blive helt lyse. De matcher hvid pæon, uægte jasmin og løvefod, så smukt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar